Brennerský průsmyk, klíčová dopravní tepna mezi Rakouskem a Itálií, letos zažívá výrazná omezení kvůli rozsáhlé rekonstrukci mostu Lueg. Pokud se letos chystáte touto trasou do Itálie, čeká vás několik let dopravních komplikací, které se dotknou nejen osobních aut, ale především nákladní dopravy.
Co se na Brenneru nyní děje?
- V roce 2025 začala pětiletá stavební akce, která v praxi znamená výstavbu dvou zcela nových mostů v místě dosluhujícího mostu Lueg na rakouské straně průsmyku.
- Aktuálně je provoz na mostě omezen na jeden pruh v každém směru. Výjimky budou podle předem stanoveného kalendáře, kdy se v některých termínech otevře druhý pruh – zejména v letní sezóně, kdy by mělo být uspořádání 2+2 standardem. Přesto se i v těchto obdobích očekávají komplikace a zdržení,
- První fáze rekonstrukce, která potrvá minimálně do roku 2027, je pro řidiče nejhorší. Během této doby se vedle stávajícího mostu staví nový, na který bude po dokončení převedena veškerá doprava. Poté začne demolice starého mostu a výstavba druhého nového. Po dokončení budou oba mosty sloužit vždy jednomu směru, každý se dvěma pruhy.
Jaká omezení vás čekají?
- Kolony a zácpy: Brenner je extrémně vytížený, hlavně v období prázdnin a svátků. Dopravní zácpy zde byly běžné už dříve kvůli mýtnicím, nyní je situace ještě horší kvůli stavebním pracím.
- Objíždění kolon: Policie v oblasti často nedovoluje objíždět kolony mimo dálnici, takže se vyplatí sledovat aktuální dopravní informace a případně zvážit alternativní trasy.
- Pro nákladní dopravu platí v určitých termínech (zejména v soboty a svátky) přísná omezení vjezdu, která mají zajistit bezpečnost a plynulost provozu během stavebních prací. V následujících letech by měl být spuštěn rezervační systém pro kamiony, který by reguloval jejich dopravu.

Praktické tipy pro vaši cestu na lago di Garda
- Sledujte aktuální dopravní situaci například přes Google Maps nebo specializované weby, které zobrazují hustotu provozu v reálném čase.
- Zvažte alternativní trasy – kdy by byl v sezoně průjezd opravdu zlý – teoreticky lze jet přes přes průsmyky Fernpass nebo Reschenpass. Tyto objížďky sice nejsou ideální pro každého, ale v případě velkých kolon mohou ušetřit čas, navíc to bude zaručeně krásnější podívaná než ta z dálnice!
Co se dále chystá?
Brenner Base Tunnel:
bude nejdelší železniční tunel na světě (64 km), který povede z Innsbrucku v Rakousku do Fortezzy (Franzensfeste) v Itálii. Tunel je navržen jako téměř rovná a plochá trať, která zásadně zrychlí a zefektivní železniční dopravu přes Alpy. Cílem je především přesunout velkou část nákladní dopravy ze silnic na koleje a tím výrazně odlehčit dálnici A13 a okolním obcím.
Tunel umožní vlakům rychlost až 250km/h a očekává se že 50% silniční nákladní dopravy bude přesunuto na železnici. Hlavní ražba na italské straně je již hotová, na otevření si ale ještě nějakých 5-7 let počkáme.